De succesfactoren van Agile: Sinds het ontstaan van het Agile manifest, vijftien jaar geleden, is er veel onderzoek gedaan naar het succes van het gebruik van Agile ontwikkelmethoden. Wat is er voor nodig om Agile projecten te doen slagen? Welke kritische succesfactoren zijn hiervoor nodig?

Eén van de meeste bekende Agile ontwikkelmethode is Scrum. Scrum omvat veel kritische succesfactoren die we ook in Agile projecten terugzien. De kritische succesfactoren die Scrum en Agile delen zijn:

  • Snelle besluitvorming
  • Betrokkenheid van het gehele team
  • Goede communicatie met de klant
  • Feedback van de klant
  • Het werken aan teambuilding
  • Ondersteuning van het management

Succesfactoren van Agile

Voor Agile projecten zijn verder de KSF’s van belang met een focus op verandermanagement, het integreren van de wensen van de klant, de focus op risicomanagement, interdisciplinaire project teams en projectmanagement. Uit andere onderzoeken komen ook nog de punten van zelf organiserend teamwerk, een coöperatieve bedrijfscultuur, het hebben van een heldere visie (en deze ook uitdragen naar alle stakeholders) en het belang van goede klantrelaties naar voren.

Hoewel er veel overlap zit tussen de succesfactoren van Agile en Scrum, vraagt het gebruik van Scrum zelf nog om een aantal andere KSF’s. Het is van belang dat er in een consistent tempo wordt gewerkt aan het project en het opleveren van resultaten. Daarnaast is er veel discipline vereist van het hele team. Men zit in een continu leerproces. Dit vraagt om veel doorzettingsvermogen en veel aandacht voor de klant en het product. Bij Scrum draait het om het snel leveren van waardevolle resultaten. Een meer inhoudelijke kritische succesfactor van Scrum is de Daily Scrum. De Daily Scrum bestaat uit dagelijks face-to-face overleg binnen het team. Dit wordt gezien als een belangrijke voorwaarde voor het succes van Scrum.

Samengevat gaat het merendeel van de hierboven genoemde KSF’s over aandacht en inrichting voor de volgende twee waarden uit het Agile manifest, namelijk mensen en hun onderlinge acties en samenwerking met de klant. Waarbij communicatie, teambuilding, feedback, betrokkenheid, snelle besluitvorming en ondersteuning van het management de speerpunten vormen uit meerdere onderzoeken.

 

Bronnenlijst:

  1. Chow, T. & Cao, D.B. (2008). A survey study of critical success factors in Agile software projects. The Journal of Systems & Software, 2008, Volume 81, Issue 6.
  2. Franken, M. (2013) Scrum voor Dummies. Amsterdam: Pearson Benelux BV.
  3. Goldstein, I. (2014). Scrum Shortcuts, without cutting corners. New Jersey: Pearson Education Inc.
  4. Koneru, A. (2008) Professional communication (2e herziene druk). New Delhi: Tata McGraw-Hill Publishing Company Limited.
  5. Lacey, M. (2012).The Scrum Field Guide: Practical Advice for Your First Year New Jersey: Pearson Education Inc.
  6. Misra, S.C., Kumar, V. & Kumar, U. (2009). Identifying some important success factors in adopting Agile software development practices. The Journal of     Systems and Software 82, pg.1869–1890.
  7. Pikkarainen, M., Salo, O., Kuusela, R. & Abrahamsson, P. (2012). Strengths and barriers behind the successful Agile deployment—insights from the three software intensive companies in Finland
  8. Empirical Software Engineering, 12/2012, Volume 17, Issue 6.
  9. Project Management Institute. (2012). PMI’s Pulse of the Profession in-DePth rePort Organizational Agility.
  10. Sillitti, A., Hazzan, O., Bache, E. & Albaladejo, X. (2011). Agile Processes in Software Engineering and Extreme Programming. Berlin/Heidelberg: Springer- Verlag.
  11. Stankovic, D., Nikolic, V., Djordjevic, M. & Cao, D.B. (2013). A survey study of critical success factors in Agile software projects in former Yugoslavia IT companies. Journal of Systems and Software, Volume 86, Issue 6, June 2013, Pg. 1663–1678.
  12. Van Solingen, R. & Van Lanen, R. (2013). Scrum voor managers (1e druk). Den Haag: BIM Media BV.